Kulturelle udtryksformer og værdier

Overordnede læringsmål for daginstitutioner i Esbjerg kommune:

  • Børn skal møde voksne, der selv er aktive kulturbrugere og støtter dem i at eksperimentere med, øve sig i og afprøve sig selv i forhold til et bredt spekter af kulturelle udtryksformer.
  • • Børn skal have adgang til materialer, redskaber og moderne medier, herunder IT, som kan bruges både i forbindelse med oplevelser og skabende kulturaktiviteter.
    • Børn skal have lejlighed til at deltage i kulturelle traditioner og lokale kunstneriske tilbud, herunder teater, musik, dans, arkitektur og udstillinger.

    Sammenhæng:
    • Med udgangspunkt i de overordnede læringsmål, vil vi skabe rammer, så børn kan være med til at skabe og forme samt udtrykke de følelser, tanker, ideer og fantasier om, hvordan verden er skruet sammen.
    • Fra maj 2016 til maj 2017 vil kulturelle udtryksformer og værdier være vores fokusområde.
    • Vi udarbejder nye tiltag for året.
    Tiltag:
    0-5 år:
    • Vi introducerer børnene for forskellige materialer.
    • Der fejres jul, påske, halloween, fastelavn og kulturel dag.
    • Der hænges verdenskort og flag op i institutionen.
    • Vi fejre Dronningens fødselsdag.
    • Vi har rytmik og drama inspirerende aktiviteter.
    • Vi arbejder med I pad på alle stuer.
    • Vi synger og danser til forskellige musikgenrer.
    • Vi bruger forskellige musikinstrumenter.
    • Vi benytter byens kulturelle tilbud.
    • Vi laver vores egen udstilling, maleri og fernisering.
    • Ord kunst, hvor vi vil øve rim og remser. Lege med ord fra Danmark og andre aktuelle lande.
    • Vi bruger naturen til at opdage kunst, samt lave væg med billeder fra børnenes forskellige kulturer.
    3-5 år:
    Vi arbejder funktionsopdelt på den måde, at børnene er opdelt periodisk i forskellige værksteder så som:
    • Sprogværksted
    • Kreativ værksted
    • Natur værksted
    • Drama værksted
    • Konstruktionsrum
    • Børnene følger altid de samme voksne.
    Inklusion:
    • Der tages udgangspunkt i det enkeltes barns behov, ved at støtte og vejlede barnet så det kan deltage på lige fod med andre.
    Tegn:
    • Vi ønsker at give det enkelte barn oplevelse af at være betydningsfuld for derigennem at få en fællesskabsfølelse og samhørighed.
    • Børn der på eget initiativ opsøger kreative aktiviteter.
    • Engagerede og fantasifulde børn som oplever glæde ved at eksperimentere og lege med forskellige materialer.
    • Børn der oplever sanselig begejstring.

    Evaluering:
    Vi vil løbende udstille børnenes værker. Vi dokumenterer processen. Dokumentere via billeder, barnets bog, dagbøger og DPU.

    Hvid_bg_Kulturelle_Udtryksformer_og_Vaerdier