Natur og naturfænomener

Overordnede læringsmål for daginstitutioner i Esbjerg kommune:

  • Børn skal have mulighed for at opleve glæde ved at være i naturen og at udvikle respekt for natur og miljø.
  • Børn skal kunne erfare naturen med alle sanser og opleve den som et rum for leg og fantasi og som rum for både vilde og stille aktiviteter.
  • Børn skal have mulighed for at få mange og forskelligartede erfaringer med naturen og naturfænomener samt for at opleve naturen som et rum for at udforske verden.

Børnehuset Novrupvej

Læringsmål:

  • Give børn en viden om natur og naturfænomener.
  • Børn skal oplyses og have viden om at passe på miljøet.
  • At børn udforsker deres kreativitet i naturen.
  • At børn lærer naturen at kende med alle sanser og oplever den som kilde til viden og rum for leg, oplevelse og udforskning.

Sammenhæng:

  • Vi har et nærmiljø der opfordre til udforskning af forskellige naturfænomener. Vi vil bruge naturen som eksperimentarium og legerum som skal danne grundlag for en varig interesse for naturen.

Tiltag:
0-2 år:

  • Læse bøger/synge sange om naturen.
  • Fysik forsøg
  • To rullende værksteder
  • Oplevelsesture i grønne områder følger f.eks. de fire årstider.
  • Vi er ude hver dag enten på legeplads eller på tur.
  • Lærer børnene at værne om naturen.
  • Bruge genbrugsmaterialer.
  • Tage affald med hjem fra ture.
  • Lysfest

3-6 år:

  • Læse bøger/ synge sange om naturen.
  • Fysik forsøg.
  • To rullende værksteder.
  • Vi tager på oplevelsesture i grønne områder.
  • Følger de fire årstider.
  • Legeplads hver dag eller ude på tur.
  • Lære børn at værne om naturen.
  • Sortere affald
  • Bruge genbrugsmaterialer.
  • Løber, synger, bygger huler, smager, lugter, lytter, mærker og tager materialer med hjem til bearbejdelse
  • Lysfest.

Inklusion:

  • Der tages udgangspunkt i det enkeltes barns behov, ved at støtte og vejlede barnet så det kan deltage på lige fod med andre.
  • Vi bruger bevidst naturen som et inklusionsredskab.

Tegn:

  • At børnene fortæller om oplevelser fra naturen, stiller spørgsmål, begynder selv at eksperimentere. Viser nysgerrighed.
  • Børn gør opmærksom på at vi skal have affald med hjem. Vi skal være gode ved dyr og planter.
  • Børnene opfordrer til at vi tager det rullende værksted med ud.
  • Børnene selv bruger naturens materialer til leg, bruger fantasien f.eks. en pind kan være en skyder, tegne i sandet eller en dukke.
  • At børn ved, hvilken påklædning der er passende til årstiden.

Evaluering:
Vi vil løbende dokumentere via billeder, barnets bog, dagbøger, kompetencehjul og børnenes produktioner.

Hvid_bg_Naturen_og_naturfaenomener

Næste

Evaluering