Kultur, æstetik og fællesskab
”Kultur er en kunstnerisk, skabende kraft, der aktiverer børns sanser og følelser, ligesom det er kulturelle værdier, som børn tilegner sig i hverdagslivet.
Gennem læringsmiljøer med fokus på kultur kan børn møde nye sider af sig selv, få mulighed for at udtrykke sig på mange forskellige måder og forstå deres omverden. ”Pædagogiske mål for læreplanstemaet:
- Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn indgår i ligeværdige og forskellige former for fællesskaber, hvor de oplever egne og andres kulturelle baggrunde, normer, traditioner og værdier.
- Det pædagogiske læringsmiljø skal understøtte, at alle børn får mange forskellige kulturelle oplevelser, både som tilskuere og aktive deltagere, som stimulerer børnenes engagement, fantasi, kreativitet og nysgerrighed, og at børnene får erfaringer med at anvende forskellige materialer, redskaber og medier.
- Understøtter de to pædagogiske mål for temaet Kultur, æstetik og fællesskab
- Tager udgangspunkt i det fælles pædagogiske grundlag
- Ses i samspil med de øvrige læreplanstemaer.
- Vi benytter os af husets funktionsrum, nærmiljøet, forældrenes arbejdspladser og byens sociale tilbud som ressource til at sætte rammer for, at børnene kan udfolde sig gennem nye livserfaringer og udforskning af omverdenen. Ovenstående danner et fælles grundlag for muligheden til at deltagelse i leg.
- Vi understøtter børnenes kunstneriske, kreative og skabende udtryk ved bl.a. at benytte byens bibliotek, hvor der er teaterrum. Børnene oplever her forskellige roller som f.eks. tilskuer og aktiv deltager i teaterstykket. Biblioteket stiller også kostumer til rådighed, så børnene kan udforske egen fantasiverden.
- I institutionen fungerer funktionsrummet ‘musik og drama’ som et sted, hvor børnene kan eksperimentere med forskellige rollelege, rytmisk udfoldelse samt følelser og mimik. Der tages bl.a. udgangspunkt i kendte eventyr og historier, så børnene har et fælles legegrundlag. Her anvendes der bl.a. legemanuskripter.
- I institutionens kreative funktionsrum udvikles børnenes kreative sans ved at opfordre dem til at sætte deres individuelle præg på kreationer ud fra egen fantasi. Vi guider og støtter børnene, idet vi udfordrer dem til at flytte egne grænser for, hvad de kan, heriblandt tegne, male med fingrene, klippe motiver og meget mere.
- Vi har mulighed for at benytte Esbjerg Kunstmuseum, som stiller os nysgerrige på billeder og kunstneriske motiver. Her får børnene en mulighed for at blive præsenteret for andre udtryksformer, som sætter fantasien i gang.